Hoe meer beoordelingen krijgen voor uw bedrijf

Geschreven door sylvain op 25/05/2024
Klantbeoordelingen zijn een ongelooflijk belangrijk onderdeel van de verkoop- en marketingstrategie van een bedrijf. Het is zelfs nog belangrijker voor een dienstverlenend bedrijf waar vertrouwen en geloofwaardigheid de hoeksteen van succes vormen. Het genereren van positieve beoordelingen gaat niet alleen over het krijgen van feedback van klanten. Recensies kunnen een bedrijf in de loop van…

Klantbeoordelingen zijn een ongelooflijk belangrijk onderdeel van de verkoop- en marketingstrategie van een bedrijf. Het is zelfs nog belangrijker voor een dienstverlenend bedrijf waar vertrouwen en geloofwaardigheid de hoeksteen van succes vormen.

Het genereren van positieve beoordelingen gaat niet alleen over het krijgen van feedback van klanten. Recensies kunnen een bedrijf in de loop van de tijd letterlijk van de onbekendheid naar de dominantie van de lokale markt stuwen.

Ondanks hun cruciale belang lopen veel bedrijven achter in de race om beoordelingen te genereren. En vaak merken ze dat ze voor altijd achterlopen op gevestigde concurrenten die een steeds groeiende reputatie hebben waardoor het bedrijf zich kan voelen als David die tegen Goliath vecht.

Waarom beoordelingen belangrijk zijn

Recensies vormen de ruggengraat van het succes van een lokaal bedrijf. Ze spelen een grote rol in het succes van het bedrijf, omdat mensen naar de ervaringen van anderen kijken om te bepalen of ze het juiste bedrijf voor hen hebben gevonden. Zoekmachines weten dit en nemen dit mee in hun algoritmen als het gaat om het ‘aanbevelen’ van een bedrijf aan een zoeker.

Vertrouwen en sociaal bewijs

Elke recensie die een bedrijf krijgt, is een stem van een andere consument, die zelf onderzoek heeft gedaan en zijn beslissing nu publiekelijk steunt. Dat is krachtig.

De hoeveelheid vertrouwen die in een positieve recensie wordt ingebakken, is aanzienlijk. Eén recensie kan letterlijk ‘sommigen tot een besluit brengen’.

Het opbouwen van vertrouwen en sociaal bewijs door middel van beoordelingen vergroot de kans dat u meer klanten krijgt die online opties onderzoeken.

Optimalisatie van Google-bedrijfsprofielen

Zoekmachines kijken naar de Google Business-profielrecensies van een bedrijf om kwalitatieve gegevens over het bedrijf te verkrijgen en om de relevantie van het bedrijf voor de zoekopdracht van een zoeker te bepalen. Hoe meer recensies u heeft, hoe groter de kans dat Google uw bedrijfsprofiel in lokale bedrijfsvermeldingen weergeeft wanneer een gebruiker online een zoekopdracht uitvoert. Hoewel er veel meer bij de optimalisatie van Google-bedrijfsprofielen komt kijken dan alleen maar recensies, is dit een belangrijk gebied waar bedrijfseigenaren veel van het voorbereidende werk kunnen doen.

De zoekopdrachten waarvoor Google Google-bedrijfsprofielen weergeeft, zijn over het algemeen meer transactioneel van aard. Het direct vermelden van uw bedrijfsprofiel vertaalt zich dus in meer zakelijke vragen en dus meer omzet.

Defensieve marketing

In een wereld waarin iedereen, inclusief hun oom, een bedrijf wil starten, is het niet ongebruikelijk dat er voortdurend nieuwe concurrenten opduiken.

Een nieuwe concurrent, die ernaar streeft marktaandeel af te pakken van gevestigde bedrijven, zal proberen het succes te kopiëren en te concurreren op zaken als de prijs om meer klanten te werven.

Maar het concurreren of repliceren van een sterk recensieprofiel vol echte, positieve recensies is niet eenvoudig voor nieuwkomers. En de recensies van uw bedrijf worden een van de grootste troeven die u kunt opbouwen voor defensieve marketingdoeleinden.